Vill du höra mer?

VAD ÄR CHAQWA?

Chaqwa är vårt eget kaffevarumärke. Vi på Coca-Cola erbjuder helhetslösningar för kontor med maskin, service och så klart, kaffe.

Eftersom det är vårt eget varumärke har vi kontroll genom hela värdekejdan och kan idag spåra varje kaffeleverans ända till gården som odlade kaffet. Vårt kaffe är av högsta kvalité men utvalt och rostat för att tyckas om av så många som möjligt, baserat på smakpreferenserna i Sverige. Kaffet ska smaka bra efter maten eller till fikat, förhöja din njutningsstund i vardagen.

Servicen och maskinen är otroligt viktigt för att kaffet ska komma till sin rätt och vi samarbetar med marknadsledande utrustningsleverantörer som även utbildar våra tekniker. Innan vi lanserar en maskinmodell testas den i flera veckor på vårt eget kontor och används av Coca-Colas egna anställda. Vi gör det för att säkerställa att kaffet inte bara smakar bra utan även att maskinen är användarvänlig och tillförlitlig i de situationer  som uppstå vid normal användning av personer som inte har specifik kunskap om kaffe eller kaffemaskiner. Läs mer om våra kaffemaskiner här.

VÅRT KAFFE

Kaffe och Coca-Cola

Det kanske låter lite underligt till en början, men det är varken konstigt eller nytt. Coca-Cola har på global nivå hållit på med kaffe sedan 1975 och är idag en av väldens största inköpare at råkaffe, d.v.s. gröna och orostade kaffebönor. Olika länder har olika kaffekulturer och smakpreferenser, därför finns Coca-Colas kaffe under olika varumärken. Ett exempel är Georgia som funnits i Japan  i över 35 år, Georgia fokuserar på det typiskt Japanska burkkaffet som går att köpa överallt, inte minst i vendingmaskiner på gatan. Chaqwa är Coca-Colas premiumvarumärke för kaffe, men även om Chaqwa har vi regionala blandningar. Ett exempel är vår mellanrost,  Chaqwas mellanrostade blandning  i Norge är ljusare än den i Sverige, då vi föredrar kraftigare smaker och har mjölk i kaffet i större utsträckning än våra grannar i väst. Chaqwa är premium och bönorna är av specialkaffe-kvalitet, men de blandas och rostas för att tilltala många som möjligt. Vårt kaffe ska vara exklusivt men inte exkluderande, alla har rätt till en riktigt god kopp kaffe.

Kaffebönor

Hur tas blandningarna fram?

Coca-Cola har ett eget sourcing center i Bangalore i Indien, där arbetar våra kaffeexperter för att hitta rätt kaffesorter till våra blandningar, självklart är allt kaffe hållbart odlat. När kaffet köpts in skickas det till våra partnerrosterier som rostar det efter de riktlinjer som tagits fram. Tack vare detta är allt vårt kaffe spårbart ända tillbaka till bönderna som odlar det.

När det kommer till kaffe är det många faktorer som påverkar hur den slutgiltiga koppen smakar. Från vilken art av kaffe, var kaffet odlas, hur frukten plockas och sorteras, hur man får fram bönan ur fruktköttet,  hur det sorteras och blandas och hur det rostas ända fram till hur det slutligen tillagas. Läs gärna vår Coffee Handbook eller våra artiklar om kaffe för att veta mer.

HÅLLBARHET

Hållbart jordbruk

Coca-Cola köper enbart in hållbart odlat kaffe som alltid är helt spårbart. Utöver att vi erbjuder blandningar som är tredjepartscertifierade med FairTrade, UTZ och EU-lövet är allt vårt kaffe odlat enligt SAGP: Sustainable Agricultural Guiding Principles. Det är ett program som ser till att kaffet är rättvist och hållbart odlat, både ur ett miljö-och samhälleligt perspektiv. Det är 15 kategorier av kriterier som ska uppnås för att klara de krav som ställs enligt SAGP, inom kategorierna arbetsvillkor och sociala villkor, miljö och jordbruksförvaltning.

Läs mer om SAGP och hur vi säkerställer att vi har hållbart och spårbart kaffe via länken nedan.

100% återvunnen plast

Vi jobbar ständigt för att minska vårt klimatavtryck, en stor milstolpe är alla våra pet-flaskor som tillverkas i Sverige nu är gjorda av 100% återvunnen plast. Det är en minskad användning av nyplast med ca 3 500 ton plast per år. Att återanvända resurser och uppnå en cirkulär ekonomi är en prioritering som har uppmärksammas. Regeringen har utsett vår VD, Sofie Eliasson Morsink, till att bli en del av delegationen för cirkulär ekonomi,  läs mer här.

Utöver att minska vårt klimatavtryck har vi fler hållbarhetsåtaganden. Visste du att vi t.ex. minskade mängden kalorier i vår dryckesutbud med 20% mellan 2015-2020? Nästa steg är att minska mängden tillsatt socker.

Läs mer om våra åtaganden genom länkarna nedan